اخبار,مقالات

ابزاری برای خلق داستان‌های تعاملی بازی‌ها «توآین»

  • ۱۲ تیر, ۱۳۹۴
  • شماره خبر:1721

پيش از اين، کتاب‌هايي نظير «چوز يور آن يور ادونچر۱»، «اس‌.اُ.اس۲» و «بوک-گيمز۳» شامل روايتي گفته شده به وسيله تعدادي پاراگراف داستان بود که خواننده مي‌توانست با توجه به پايان هر بخش تصميم بگيرد که به کدام صفحه براي خواندن ادامه داستان هدايت شود. به طور بالقوه، هر تصميم به رويداد يا پيرنگي متفاوت منجر مي‌شد و بدين گونه با پيچ خوردن در خط داستاني انتخابي خود به پاياني خوب يا بد مي‌رسيد.

نرم افزار «تواين۴»، يک ابزار منبع‌باز براي داستان‌گويي تعاملي غير خطي است. «تواين» توسط کريس کليماس به وجود آمده است. اين نرم افزار بهترين راه براي افرادي است که برنامه‌نويسي بلد نيستند ولي استعداد خوبي در داستان نويسي به سبک کتاب‌هاي داستاني فوق دارند.

«تواين» نرم‌افزاري ساده و رايگان است که به همگان اجازه مي‌دهد تا ماجراهاي خود را بوسيله يک ويرايشگر متن و اتصال بخش‌هاي مختلف داستان به يکديگر، خلق کنند. همچنين اين نرم‌افزار به افراد علاقه‌مند براي سازماندهي و ساخت داستان‌هاي تعاملي براي نشر آنها بصورت آنلاين کمک مي‌کند.

کليماس۵ (سازنده اين برنامه) در اين‌باره گفته است: تواين نتيجه تلاشهاي من بود براي اينکه بتوانم چيزي بسازم که براي داستان‌نويس‌ها بيش از برنامه‌نويس‌ها در طراحي داستان‌هاي تعاملي کاربرد داشته باشد.

در سال گذشته، محبوبيت تواين نه تنها نزد داستان‌نويسان مبتندي بلکه در ميان بسياري از سازندگان بازي‌هاي رايانه‌اي افزايش يافته است.

اين برنامه رايگان هم بر روي رايانه‌هاي مک و هم بر روي پي‌سي قابل اجرا است.

از آنجاييکه اين نرم‌افزار از «بيسيک اچ.تي.ام.ال۶» استفاده مي‌کند، اينکه کاربر بتواند يک متن را بردارد، تغيير دهد و به داستان بيان شده الصاق کند امري ساده است. همچنين اين امکان وجود دارد که کاربر عکس‌ها، موسيقي‌ها و حتي ويدوئوهايي را به آن اضافه نمايد. اين براي اينکه کاربر بتواند براي خوانندگان داستاني پيچيده‌تر و گيراتري را بسازد، کافي است.

کليماس مي‌گويد: اين کاملا درست است که کاربر مي‌تواند بوسيله تواين، داستاني را بدون نوشتن حتي يک کد خلق نمايد.

يکي از مشهورترين نويسندگان يک داستان بازي نوشته شده توسط تواين، «پورپنتين۷» است، کسي که آموزش‌هاي بسياري را در اين زمينه بر روي وب قرار داده است.

يکي از مهمترين بازي‌هايي که توسط پورپنتين با تواين طراحي شده، بازي «هاولينگ داگز۸» است. اين بازي برنده جوايز «بهترين داستان» و «بهترين نويسنده» در سال ۲۰۱۲ از جشنواره «اکس.واي.دبل زد.واي۹» براي قصه تعاملي کسب کرده است. اين بازي درباره زني بنام پورپنتين و سفرش درباره فرار از واقعيت است. او بازي‌هاي زيادي را بوسيله تواين نوشته است که چند بازي برجسته او عبارتند از: «بگ اسکيپ»، «اولترا بيزينس تايکون۱۰» و «ويت دوز وي لاو الايو۱۱».

براي مثال بازي «ماينيچي۱۲» (به ژاپني به معني روزانه) مربوط به خودزيستنامه‌نويسي «متي برايس۱۳» است. در اين بازي، بازيکن نقش يک کاراکتر زن کوچک را بازي مي‌کند که صبح از خواب بيدار مي‌شود و براي صرف کافي با يک دوست خود را آماده مي‌کند. اما او مي‌فهمد که زندگي به اين سادگي نيست.
gal-138-1434436716

بازي «دپرشن کوئست۱۴»، بازي ديگري است که مبتني بر نرم‌افزار تواين است و مرتبط با موضوع افسردگي است. اين بازي توسط «زوئي کويين۱۶» ساخته شده است.

اين نرم‌افزار مي‌تواند به علاقه‌مندان در ايران براي طراحي بازينامه کمک شايان توجهي کند و مسيري براي خلق خلاقانه داستان‌هايي باشد که مبتني بر فرهنگ ايراني-اسلامي هستند و بدينوسيله بازي‌سازان مي‌توانند داستان‌هايي را از ژانرهاي مختلف براي بازي خود انتخاب کنند. در واقع اين نرم‌افزار شايد بتواند در ايران موجب کشف استعداد‌ها و شکوفايي آن در مقوله داستان‌گويي تعاملي در بازي‌هاي رايانه‌اي شود

. ۱. Choose Your Own Your Adventure

۲. SOS

۳. Book Games

۴. Twine

۵. Chris Klimas

۶. Basic HTML

۷. Porpentine

۸. Howling Dogs

۹. XYZZY

۱۰. Ultra Bussines Tycoon

۱۱. With Those We Love Alive

۱۲. Mainichi

۱۳. Mattie Brice

۱۴. Depression Quest

نظرات
آخرین اخبار
تبلیغات





همراهان