اسلایدر (اخبار مهم),مقالات,یادداشت

ورود عربستان سعودی به صنعت بازی

  • ۷ تیر, ۱۳۹۳
  • شماره خبر:1131

ساخت بازيهاي رايانه اي در چند سال اخير به يکي از صنايع پردرآمد و در عين حال پرطرفدار تبديل شده است. از اين رو شرکت عربي «سيمافور۱»  با حمايت مالي شرکت بين المللي «سيمانور۲»  بازيي در سبک اکشن و ماجراجويي به نام «زيرخاکي: به دنبال ابن بطوطه۳» ساخته که قرار است اين بازي در قسمت هاي مختلف به بازار عرضه شود. قسمت نخست اين بازي با استقبال پر شوري از سوي مخاطبان روبرو نشد و در سايتهاي مختلف نقد و بررسي بازي هاي رايانه اي، مورد انتقادهاي تند کاربران و منتقدين قرار گرفت.

اين بازي براي اولين بار در نمايشگاه بازيهاي رايانه اي دبي رونمايي شد و در اين نمايشگاه از آن به عنوان اولين بازي رايانه اي عربستان صعودي ياد شد. اين بازي با استفاده از موتور پايه «يونيتي» ساخته شده است. داستان اين بازي به ماجراهاي يک جوينده گنج عرب به نام «فاريس جواد» و خواهرش «دانيا»  مي پردازد که براي پيدا کردن گنجينه باستاني بازمانده از سفرهاي ابن بطوطه به مراکش مي روند. آنها در اين سفر بر اساس نشانه هاي باقيمانده از جهانگرد معروف مسلمان ابن بطوطه، مسير خود را مشخص مي کنند و در اين راه با مشکلات متعددي از جمله مبارزه با قاچاقچيان عتيقه و مزدوران روبرو مي شوند. اين بازي تقليدي مأيوس کننده از سري بازي هاي «آنچارتد۴»  است که توانسته است محبوبيت بالايي را در ميان طرفداران کسب کند.

نويسنده و کارگردان اين بازي احمد جاد ا…  است که در مصاحبه اي با سايت خبري «خليج۵»  درباره بازي اش بيان کرده که “ما قلبا داستان نويس هستيم و دوست داريم تا داستان هايمان را براي نسل جوان عرب بيان کنيم و آنها را با جهانگرد بزرگ عرب ابن بطوطه آشنا کنيم. اين وظيفه بزرگي است که به کمک موتورهاي بازي سازي قدرتمند، فرهنگ و داستان هاي عربي را در قالب بازيهاي رايانه اي در اختيار کاربران جهان قرار دهيم و باعث افتخار کشور هاي خاورميانه شويم.”

داستان و هدف اين بازي بر اساس کتاب «رحله»  ابن بطوطه بازنويسي شد. اين کتاب به شرح سفرهاي ابن بطوطه از شرقي ترين نقطه چين تا اروپا مي پردازد و در آن ابن بطوطه شگفتي هايي را که در سفرهايش با آنها روبرو شده را بيان مي کند. در اين بازي، بازيکن قرار نيست هيچ امتياز خاصي کسب کند يا به جمع آوري پول بپردازد بلکه هدف اصلي اين بازي، به تصوير کشيدن فرهنگ عرب و سفرهاي ابن بطوطه است تا نسل جوان در قالب بازي با آن آشنا شوند.

عماد بن فهد الدغيثر مدير و سرپرست شرکت سيمانور هم در توضيحات بازي بيان داشته “ما افتخار مي کنيم که اولين بازي رايانه اي عربي را براي کنسول هاي مختلف به جهان عرضه کنيم و به دنبال آن هستيم تا ساخت و عرضه بازيهاي خودمان را به نسل کنسول هاي جديد نيز انتقال دهيم.”

بازي زيرخاکي در حال حاضر براي دستگاههاي رايانه شخصي و پلي استيشن ۳  و در ۲۱ زبان مختلف از جمله زبان فارسي عرضه شده، همچنين نسخه هايي از اين بازي براي شبکه اجتماعي فيسبوک و گوشي هاي اندرويد و اپل در حال ساخت است.

عربستان با ساخت اين بازي نشان داده که مي خواهد وارد بازار بازيهاي رايانه اي در منطقه شود، چرا که اين کار هم براي او منفعت مالي دارد و هم مي تواند مفاهيم مورد نظر خودش را از اين طريق به ديگران انتقال دهد.

اين بازي که قرار است به صورت سريالي ساخته شود مي تواند تعاريف متعددي از منطقه را بيان کند و تحريفات مختلفي را در پي داشته باشد. در هر صورت به نظر مي آيد که عربستان نيز به قدرت رسانه هاي ديجيتال و به طور خاص بازيهاي رايانه اي پي برده است.

انتهای پیام./

برگرفته از وبسایت سراج گیم

نظرات
آخرین اخبار
تبلیغات





همراهان