اسلایدر (اخبار مهم),شاهرود,یادداشت

عشقی که یخ‌ها را آب می‌کند

  • ۷ خرداد, ۱۳۹۳
  • شماره خبر:864

به کوشش مرکز هنرهای رقومی سازمان بسیج(واحد شاهرود)

unnamed (1)

سینمای انیمیشن امروز یکی از موفق‌ترین و پول‌سازترین قالب‌های سینمایی است. موفقیت انیمشین هایی چون شرک و فیلم های سه بعدی بعد از آن نشان داد که این گونه فیلم ها قالب جذابی برای مخاطبان سینما به نظر می رسد و سرمایه گذاری در آن تقریباً تضمین شده است و تنها لازم است که داستان و فیلمنامه ای محکم با شخصیت های جذاب و دوست‌داشتنی در اختیار داشت. داستان های فولکلوریک و قصه های پریان اروپایی و شرقی از نوع افسانه های برادران گریم و هزار و یکشب دستمایه های خوبی برای فیلم های انیمشین اند.

یخ‌زده (Frozen) به کارگردانی کریس باک (کارگردان فیلم تارزان والت دیزنی) نیز برداشتی آزاد از داستان ملکه برفی، نوشته هانس کریستین اندرسن، نویسنده مشهور دانمارکی است. این فیلم که در هشتاد و ششمین دوره جوایز اسکار، جوایز بهترین انیمیشن بلند و بهترین ترانه اریجینال (Let it Go) را دریافت کرد، با فروش جهانی ۱.۱۲ میلیارد دلار توانست رکوردکلیک پرفروش ترین انیمیشن تاریخ سینما را از آن خود کند.

یخ‌زده انیمیشنی سه بعدی و از نظر بصری زیبا و با شکوه است که با ترکیبی ازتکنیک های کامپیوتری (سی جی آی) و انیمیشن دستی سنتی تولید شده است. صحنه های برف و یخ آن به شکل خیره کننده ای به وسیله طراحان برجسته و باسابقه ای چون ربکا ویلسون برسه و وین آنتن ساخته شده و تیمی ۶۵۰ نفره که ۷۰ نفر آنها انیماتور و ۲۰ نفرشان طراحان استوری بورد بودند، در تولید آن نقش داشتند.

Frozen-6Download.ir_

 

“یخ زده” مورد تایید اغلب منتقدان سینمایی قرار گرفت. به نظر تاد مک کارتی، منتقد سرشناس هالیوود ریپورتر نیز این فیلم نخستین فیلم هالیوودی است که به جای خطر گرم شدن زمین، خطر سرد شدن و یخ زدن آن را هشدار می دهد.

جیمز براردینلی، منتقد فیلم آمریکایی، نیز درباره آن می نویسد: “اگر با انیمیشن های دیزنی بزرگ شده باشید، تقریباً غیرممکن است که این فیلم را دوست نداشته باشید. این فیلم جزو آثار بزرگ دیزنی نیست اما آنقدر خوب هست که توجه بینندگان بزرگ و کوچک را به خود جلب کند.”با این حال برخی از منتقدان سینمایی، ضمن ستایش از جنبه های بصری فیلم، از داستان پردازی و شخصیت پردازی ضعیف آن انتقاد کرده اند.

 

سابقه تولید
در سال ۱۹۴۳ کمپانی والت دیزنی و استودیوی متروگلدوین مایر قصد داشتند فیلمی درباره زندگی هانس کریستن آندرسن، نویسنده نامدار دانمارکی بسازند. قرار بود مترو گلدوین مایر، بخش زنده فیلم را بسازد و والت دیزنی هم بخش انیمیشن آن را که شامل برخی از داستان های معروف این نویسنده از جمله پری دریایی کوچک و ملکه برفی بود. اما دیزنی و انیماتورهای آن در آن زمان نتوانستند راهی برای اقتباس از داستان ملکه برفی پیدا کنند و شرکت متروگلدوین مایر، زندگی کریستن آندرسن را به کارگردانی کینگ ویدور و بدون مشارکت والت دیزنی ساخت. والت دیزنی دوباره در دهه نود سعی کرد داستان ملکه برفی را تبدیل به فیلم کند اما این بار نیز همه تلاش ها ناکام ماند. تا این که در سال ۲۰۰۸ کریس باک، آن را از بایگانی بیرون کشید و تولید آن را در دست گرفت.

یخ زده داستان شاهزاده خانم شجاعی به نام آنا (با صداپیشگی کریستن بل) است که برای پیدا کردن خواهرش السا (با صداپیشگی ایدینا منزل) که قدرت‌ جادویی اش باعث یک زمستان ابدی در قلمرو شاهی آنها شده، راهی سفری دور و دراز و پرخطر می‌شود. قدرت السا هم سازنده است و هم ویرانگر. او از یک سو آدم برفی مهربانی به نام اولاف می آفریند و از سوی دیگر ناخواسته قلب خواهرش آنا را به تکه ای یخ تبدیل می کند.تم اصلی انیمشین یخ زده عشق است و عنوان یخ زده نیز اشاره به رابطه های سرد و یخ زده بین شخصیت های داستان دارد که در طول فیلم به تدریج و با نیروی عشق، آب می شود. عشقی حقیقی که زیر لایه های عظیم یخ پنهان شده و فقدان آن، السا را به جنون کشیده، جان آنا را به خطر انداخته و جهان را گرفتار یخ و سرما کرده است.

آنا تصور می کند که هانس (شاهزاده جوان) عاشق واقعی اوست و تنها اوست که می تواند با بوسیدن لب هایش، قلب یخ زده او را گرما بخشد اما خیال او باطل است و هانس، انسانی طمعکار و قدرت طلب است که می خواهد او را از بین برده و تاج و تخت خانوادگی آنها را تصاحب کند. این عشق دو خواهر به یکدیگر است که نه تنها باعث نجات جان آنها شده بلکه باعث می شود گرما و نشاط زندگی دوباره به جهان یخ زده و مرده سرزمین اسکاندیناوی بازگردد.

 

بازگشت به عصر رنسانس والت دیزنی

یخ زده پنجاه و سومین انیمیشن از سری انیمیشن های بلند کلاسیک کمپانی والت دیزنی است. بسیاری از منتقدان از جمله ریچارد کورلیس منتقد سرشناس مجله تایم، آن را بازگشت دیزنی به ریشه ها و شکوفایی عصر رنسانس فیلم های این استودیو می دانند، عصری که به دوره ای ده ساله از ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۹ گفته می شود که در آن فیلم های موفق و پرفروش این کمپانی مثل پری دریاییکوچک، شیرشاه، تارزان، هرکول و دیو و دلبر ساخته شد.بازگشت به این دوره پرفروغ دیزنی، در واقع از سال ۲۰۰۹ با انیمیشن شاهزاده خانم و قورباغه شروع شد که به عنوان نقطه عطف تولیدات انیمیشن این کمپانی شمرده می شود و بعد با انیمیشن های موزیکال گیسو کمند (۲۰۱۰) و یخ زده ادامه پیدا کرد.

09803333957347719042

 

فرهنگ و جغرافیای نروژ

تفاوت های مهم “یخ‌زده” با ملکه برفی
سازندگان “یخ زده”، بنا به ضرورت های سینمایی، قصه ملکه برفی را تا حد زیادی تغییر دادند. در داستان ملکه برفی، شخصیت گردا (همان آنای فیلم) با ملکه برفی نسبت خانوادگی ندارد اما در فیلم آنها خواهرند و این رابطه خویشاوندی، هسته مرکزی داستان فیلم است. در کتاب، به جای عشق بین دو خواهر در فیلم، عشق بین گردا و جوانی به نام کای را داریم که به اسارت ملکه برفی که برخلاف السای فیلم، در کتاب شخصیتی خبیث دارد، درمی آید و گرتا او را از چنگش نجات می دهد. شخصیت هانس بدجنس هم در داستان ملکه برفی وجودندارد. به علاوه در داستان “ملکه برفی” و فرهنگ عامیانه اسکاندیناوی، ترول ها، موجوداتی بدجنس و شیطانی اند، در حالی که در انیمیشن یخ‌زده، آنها چهره انسانی و مثبتی دارند و به آنا کمک می کنند.

یخ زده داستانی مبتنی بر افسانه ها و فرهنگ عامه اسکاندیناوی است و سازندگان آن از جغرافیا و مناظر طبیعی سرزمین نروژ، معماری و فرهنگ مردم آن الهام گرفته اند. تیم سازنده فیلم، برای این منظور حتی به نروژ سفر کردند و مناظر طبیعی این سرزمین در فصل زمستان با رودخانه ها و فیوردهای یخ زده و کوهستان های پربرف را به دقت مورد بررسی قرار دادند. به علاوه عناصر و نشانه های تاریخی و فرهنگی این سرزمین مثل کشتی وایکینگ ها، موسیقی و رقص های بومی نروژ، لباس های تاریخی قرن ۱۹ نروژ و کلیساها و قلعه های این کشور، عینا در فیلم به کار گرفته شدند.به گفته مایکل جیامو، طراح صحنه فیلم، سفر تحقیقاتی گروه سازنده فیلم به نروژ، نه تنها اطلاعات زیادی به آنها در مورد فرهنگ و جغرافیای نروژ و مردم اسکاندیناوی داد بلکه نقش مهمی در شکل گیری سبک بصری فیلم و زیبایی شناسی رنگ، نور و فضاهای آن داشته است.

13921003000124_PhotoL

ژانر انیمیشن موزیکال

معمولا فیلم های انیمیشن، از جمله فیلم های دیزنی دارای برخی صحنه های رقص و آوازند اما یخ‌زده نیز همانند گیسو کمند، کاملا در ژانر موزیکال ساخته شده است. موسیقی اصلی فیلم ساخته آهنگسازی به نام کریستوف بک است که از سازهای محلی سرزمین اسکاندیناوی در ارکستراسیون خود استفاده کرده است.

سازنده و سراینده ترانه های فیلم نیز کریستن آندرسون لوپز و همسرش رابرت لوپز اند. آنها ۲۵ ترانه و آهنگ برای فیلم ساختند که تنها ۸ ترانه آن در فیلم استفاده شد. مشهورترین ترانه فیلم، آهنگی است به نام “بگذار برود” ( Let It Go) که به وسیله ایدینا منزل (صدا پیشه نقش السا) در فیلم اجرا می شود. این ترانه بیانگر تحول شخصیتی درونی السا است و به شکلی نمادین بر آزادی السا و اراده او در رهایی از همه قید و بندهای خانواگی و سنت های اجتماعی تاکید دارد.

کلیشه گریزی

بسیاری از منتقدان، یکی از ویژگی های منحصر به فرد یخ‌زده را در این می دانند که در حالی که از کلیشه ها و الگوهای فیلم های ژانر موزیکال فانتزی و قصه های پریان و جادو استفاده می کند، اما کلیشه ستیز هم هست. آنها به عنوان نمونه، به حضور شخصیت های قدرتمند و با اراده زن در این فیلم اشاره می کنند. زن ها عموما در قصه های پریان و فیلم های انیمیشن مربوط به آنها، عناصری عاجز و منفعل اند و همیشه منتظر شاهزاده های زیبا و قهرمان های شجاع اند که از راه برسند و آنها را از چنگ دیوها و موجودات خبیث نجات دهند اما در این فیلم، هر دو خواهر، شخصیت هایی بااراده و بی باک تصویر شده اند. برخلاف کلیشه این نوع داستان ها، در اینجا تضاد و کشمکش اصلی بین دو نیروی خیر و شر بیرونی نیست بلکه بین السا و قدرت ویرانگر درونی اوست.

 انتهای پیام./

نظرات
آخرین اخبار
تبلیغات





همراهان