اسلایدر (اخبار مهم),مجید اعلمی,مقالات,یادداشت

بازی های رایانه ای تیغ دو لبه فرهنگ

  • ۱۰ شهریور, ۱۳۹۳
  • شماره خبر:1422

 با کنکاشی ساده در دنیای اطلاعات می توانید هزاران صفحه را در مورد نقد بازیهای رایانه ای بیابیم  .  اما اگر به دنبال توانمندیها , محاسن و راهکارهای کنترل بازیهای رایانه ای باشیم به مطالب خیلی کمتری دست خواهیم یافت . چرا تخریب و انتقاد آسانتر از تقدیر و پیشنهاد است ؟  درطول سالهای فعالیتم به عنوان مشاور در مراکز تربیتی و آموزشی متوجه شدم که , اکثریت والدین و دست اندرکاران فرهنگی علاوه بر اینکه شناخت قابل توجهی نسبت به بازیهای رایانه ای ندارند با تاکید برآسیب ها و معضلات  بیشتر به دنبال راهکارهای عملی کنترل این بازیها هستند .

بی انصافی است که در باره صنعت بازیهای رایانه ای فقط به نکته های منفی بپردازیم .  بازیهای رایانه ای در کنار آسیب های جدی , محاسنی غیر قابل چشم پوشی دارد . به نظر می رسد برای جلوگیری از معضلات و استفاده از پتانسیل های بازیهای رایانه ای کار خیلی جدی انجام نشده است .  در این نوشتار سعی خواهیم کرد تا بطور خلاصه به عناوین محاسن , معایب و راههای کنترل و جهت دهی صحیح بازیهای رایانه ای بپردازیم .  به امید خدا در آینده بطور تخصصی عناوین این نوشتار را مورد بررسی قرار خواهیم داد .   در این مجموعه فقط از دیدگاه آموزشی , تربیتی وبرآوردن نیازهای والدین و مربیان به بازیهای رایانه ای خواهیم نگریست .

 محاسن بازیهای رایانه ای

yy4

1-کودکان و نوجوانان میتوانند به کمک بازیهای رایانه ای مهارت های زندگی را تمرین کنند .

2-با طراحی بازیهای مناسب میتوان فرآیند یادگیری را تسهیل وجذابیت لازم را ایجاد کرد .

3-بازیهای رایانه ای آموزشی این فرصت را به فراگیر می دهد که , هرچند بار که بخواهد بخواند, تمرین کند ومرور نماید  .

4-دانش اندوزان می تواند با پرورش خلاقیت خود در میدان بازیهای رایانه ای به موضوعهای علمی علاقمند شوند .

5-توانمندی فضای مجازی رایانه در شکوفایی استعدادهای هنری غیر قابل انکار است .

6-آموزش از طریق بازیهای رایانه ای از لحاظ  اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است .

  7-با گنجاندن عناوین آموزشی در قالب بازی می توان در مدت زمان کمتری به نتیجه رسید .

8-بازیهای رایانه ای در مقایسه با بازیهای دیگر هزینه های کمتری دارند .

9-بسیاری از موضوعات انتزاعی در دنیای رایانه به راحتی قابل آموزش هستند .

10-گروهی از خواسته های ذاتی کودکان و نوجوانان همانند :حس مالکیت , برتری جویی و…در بازیهای رایانه ای قابل ارضاء است .

11-بازیهای رایانه ای هماهنگی های میان مغز, چشم و دستها را افزایش می دهد .

12-کارشناسان می گویند : بازیهای رایانه ای در درمان بیماری هایی همانند : نارسایی تشخیص واژه ها و فلج مغزی کمک کرده بازیگران را ترغیب می کند تا با مقدار داروی مسکن کمتر, سریعتر سلامتی خود را بازیابند .

13-فضای بازیهای رایانه ای در صورت استفاده علمی می تواند در تخلیه هیجانهای کودکان و نوجوانان نقش مهمی را ایفاء کند .

رایانه-300x160

معایب بازیهای رایانه ای

 الف) آسیب های جسمانی

1-بیشتر استفاده کنندگان از بازیهای رایانه ای بعد از مدتی از بیماریهای چشم علی الخصوص ضعف بینایی شکایت می کنند .

2-بازیهای پر هیجان موجب ایجاد تنشهای عصبی , نارسایی های گوارشی و … در بازیگران می شود .

3-به خاطر تحرک کم و ماندن دریک وضعیت ثابت به مدت طولانی , ستون فقرات و استخوان بندی دچار مشکل می گردد .

4-گرفتگی عضلات  گردن , کتف و … از عوارض قابل پیش بینی برای علاقمندان به بازیهای رایانه ای است .

5-استفاده کنندگان از بازی های رایانه ای در معرض مداوم اشعه هایی هستند که از صفحه رایانه منتشر می شود .

ب) آسیب های روانی – تربیتی

6-انفعال وکاهش اعتماد به نفس بازیگر نتیجه فعالیت درفضایی است که , توسط دیگران ساخته شده و خیلی نمی توان برآن تصرف کرد .

7-اکثریت استفاده کنندگان افراطی از بازیهای رایانه ای در موقعیت تحصیلی , شغلی وخانوادگی خود دچار تزلزل هستند .

8-انزوا , درون گرایی , استرس کاذب و … از معضلهای عمومی , بین بازیگران حرفه ای بازیهای رایانه ای می باشد .

9-مخاطبان این بازیها در صورت زیاده روی در معرض تاثیر باورهای طراحان بازیها قرار گرفته , دچار خود بیگانگی خواهند شد .

10-درخانواده هایی که ارتباطات عاطفی ضعیف است , رایانه و بازیهای آن موجب سردتر شدن روابط بین اعضاء می گردد .

11-بازیهای رایانه ایی می توانند زمینه های اعتیاد به مواد مخدر و … را مساعد کنند .

12-گرایش به اعتقادات و اندیشه های غیر منطقی و ساختگی میتواند در قالب بازیهای رایانه ای در افراد نفوذ کند .

Safe6351330929450

 راههای کنترل بازیهای رایانه ای

1-گسترش بازیهای دسته جمعی وابداع بازیهای جدید غیر رایانه ای میتواند , بخش قابل توجهی از اوقات فراغت فرزندان را پرکند .

 2-اگر والدین بتوانند با برنامه ریزی فرزندان خویش را بیشتر همراهی کنند , موفق خواهند شد با ترغیب آنها به بازیهای غیر رایانه ای ضمن تخلیه انرژی های جسمی و هیجانی توجه آنها را از بازیهای رایانه ای منحرف کنند .

 3-با افزودن به اطلاعات کودکان و نوجوانان در زمینه رایانه آنها را به سوی برنامه نویسی و بازی سازی سوق دهیم .

4-درانتخاب نوع بازی دقت و مشورت شود . برخی بازیها کاملا” غیر حرفه ای و غیر علمی ساخته شده اند . مثال: مخرب ترین نوع بازی ها , تصاویری است  که , به طور مکرر در صفحه ظاهر می شوند و بازیگر باید به سوی تصویر شلیک کند . در صنعت بازیهای رایانه ای گروهی از تولید کنندگان            بصورت تخصصی زیر نظر کارشناسان وبصورت هدفمند برای گروه های سنی مختلف بازی تولید می کنند . مثال : بازیهایی که درراستای تقویت هوش و استعدادهای ریاضی دانش آموزان در مقطعی مشتخص طراحی شده اند . بازی های رایانه ای که برای بیش از یک نفر طراحی شده اند , نسبت با             بازیهای انفرادی آسیب کمتری دارند .

5-باید ضمن توجه به سطح سنی , با استدلال و منطقی آسیب های بازیهای رایانه ای برای کودکان و نوجوانان تشریح شوند . بهترین موقعیت برای یادآوری , همراهی فرزندان در بازیهای رایانه ای است .

6-برنامه ریزی برای استفاده از بازیهای رایانه ای موجب ایجاد محدودیت دراتلاف وقت و هدفمند کردن این فعالیت خواهد شد .

7-لازم است برنامه ی بازی طوری تنظیم شود که حتی الامکان بازیگردر زمان بازی با رایانه ها تنها نباشد .

8-حتما” بعد از هر 40 دقیقه بازی حداقل 20 دقیقه استراحت همراه با تحرک در نظر گرفته شود .

9-بهترین گزینه برای بازی , رایانه هایی با صفحات کوچک هستند .

10-به بازیگران رایانه نباید اجازه داد , بیش از اندازه به صفحه رایانه نزدیک شوند .

ra4-2812

11-زاویه دید باید طوری تنظیم شود که , چشم به رایانه مسلط گردد .

 12-درخرید میز و صندلی کامپیوتر دقت کنیم , تا بهترین وضعیت نشستن از لحاظ علمی تامین شود .

 13-نور صفحه ی رایانه را به حداقل ممکن تقلیل دهید .

 14-برای جلوگیری از زنندگی نور صفحه ی نمایشگر در روشنایی اتاق دقت کنید .

هدف ابداع واختراع ایجاد رفاه برای بشریت است . و هنر استفاده ی صحیح از علوم جدید کمتر از ایجاد آنها نیست .

مجید اعلمی

 شهریور 1393

نظرات
آخرین اخبار
تبلیغات





همراهان