اسلایدر (اخبار مهم),مجید اعلمی,یادداشت

از عمو زنجیر باف تا angry bird

  • ۳۱ مرداد, ۱۳۹۳
  • شماره خبر:1344

به نام خدا

2 3
یادش بخیر…. تا چندی پیش بازی های بچه ها حال و هوای دیگری داشت.
هوا که رو به گرمی می رفت، صدای بچّه ها ، همه جا را پر می کرد. بزرگ ترها به فعالیت های روزانه ی خود مشغول می شدند و بچه ها سرگرم بازی هایی می شدند، که سرشار از تحرک، شادمانی و هیجان بود. آنقدر می دویدند و خسته می شدند که خوابیدن در کنار سفره ی شام خیلی عادی بود.هنوز صدای بازی های سنتی همانند: عموزنجیرباف، گرگم به هوا، وسطی و …. را می توان از کوچه پس کوچه های قدیمی شهر شنید. و هنوز نسل گذشته خاطرات شیرین دوران خُرد سالی را با همین بازی های ساده ، جذاب و آموزنده یاد آوری می کنند. یکی از خصوصّیات بارز این بازی ها دسته جمعی بودن آنها بود ، که روحیه ی همکاری، تعاون و تعامل را در کودکان ایجاد و پرورش می داد. خانه های حیاط دار و بازی های گروهی موجب نشاط شده اجازه نمی دادند روزهای تعطیل کسل کننده باشند.

امروزه همه چیز دگرگونه شده است ….. آپارتمانهای فشرده ، شلوغی، ناامنی ها، اشتغالهای افراطی والدین و …. حتّی نوع بازی های کودکان ما را هم تغییر داده است. بچّه های امروز دوست دارند، با بازی های کامپیوتری سرگرم شوند. کودکان امروز قبل از وسایل آشپزخانه حتماً با کامپیوتر آشنا می شوند. دیگر خبری از بازی های سنتی و جمعی نیست! اسباب بازی های انفرادی به شدّت گسترش پیدا کرده اند و کودکان عادت کرده اند، به تنهایی سرگرم شوند. انگار قرار است هرکس در این دنیا که ماهیت اجتماعی دارد به طور انفرادی زندگی کند. امروزه همه به دنبال هیجان در سرگرمی هستند. اغلب بازی های سنتی آرامش و تعامل را تقویت می کنند، و این برای بچه های امروز جذاب نیست. کودکان امروز بعد از عبور از مرحله ی بازی با اسباب بازی به بازی های کامپیوتری رغبت نشان می دهند. آنها ساعت ها بدون تحرک پای تلویزیون و کامپیوتر میخکوب می شوند و از اتاق خود خارج نمی شوند تا بتوانند به انتهای یک فضای مجازی برسند. والدین در آغاز بسیار خوشحال بودند که فرزندانشان به طور کامل سرگرم هستند ولی آرام آرام با بُروز نشانه های ظاهری نگرانی های پدران و مادران بیشتر شد. اشتیاق به بازی های رایانه ای در کودکان به قدری افزایش پیدا کرده است که آنها متّوجه گذر زمان نمی شوند. و حتی حاضر نیستند برای رفع حاجت های ضروری از رایانه جدا شوند! متاسفانه تا بحال پژوهش دقیقی در مورد تاثیرات مثبت و منفی سرگرمی های سنتی و نوین بر کودکان انجام نگرفته است، امّا کارشناسان در برخی موارد به اجماع رسیده اند.
7
بازی های سنتی
کودکان در بازی های سنتی و دسته جمعی با محیط بیرون ارتباط برقرار می کنند، حمایت از افراد ضعیف را می آموزند، قدرت ابراز وجود پیدا می کنند، برای مقابله با ترس و خجالت تمرین می کنند و …. به همین دلایل کودکان درفضای بازی های سنتی دسته جمعی از تعامل اجتماعی بیشتری برخوردار می شوند. این کودکان به نسبت بقیه کمتر در معرض آسیبهایی همانند: انزوا،ترس،اضطراب و…. قرار دارند. همچنین قانون پذیری و نهادینه شدن قواعد در بازی ها موجب می شود تا این کودکان در آینده از اجرای اعمال خلاف قوانین اجتماعی خود داری می کنند. بازی های سنتی بومی با ایجاد موقعیت های متفاوت کودکان را تحریک می کنند تا با تغییر تصمیمات و استراتژِی ها ، پیروزی و شکست را به طور عینی تجربه کنند.قدرت تصمیم گیری صحیح، مهارت حل مساله ، افزایش اراده و اعتماد به نفس از ره آوردهای بدیهی بازی های سنتی دسته جمعی است. بازی های سنتی معمولاً فعالیت های جسمی جدی دارند که باعث افزایش سلامتی عمومی بازیگر می شود. مجموعه ی عوامل ذکر شده جامعه را در مسیر پیشگیری از ناهنجاری های رفتاری و اجتماعی یاری می دهند.
8
بازی های رایانه ای
برخی کارشناسان اعتقاد دارند که بازی های رایانه ای تاثیرات مثبتی بر روی هوش و خلاقیت کودکان دارند و و دسته ای دیگر از متخصصان از عوارض منفی هیجانهای این بازی ها گلایه مند هستند. تحقیقات نشان می دهند که مغز کودکانی که با بازی های رایانه ای مانوس هستند، در مقایسه همسالان فعال تر و خلاق تر و دارای سرعت عمل بیشتری هستند . همچنین مهارت های حرکتی انگشتان دست بازیگران رایانه ای به مسرور افزایش پیدا می کند. هیجانهای کاذب بازی های رایانه ای در طولانی مدت بر سلامت کودکان و نوجوانان تاثیر منفی ایجاد می نماید. به نظر روانشناسان بازی های رایانه ای ، سبب جذب شدید کودک و نوجوان به خود، اتلاف وقت، انزواطلبی ، محدود کردن فعالیت های متعارف همانند تحصیل، عدم انجام فعالیت های اجتماعی و جسمی، اعتیاد و در نهایت اعتیاد به رایانه می شود. در استفاده از رایانه می توان علاوه بر سرگرمی جنبه های آموزشی را هم مورد بررسی قرارداد. در میان بازی های رایانه ای می توان بازی های را یافت که بسیار مفید هستند، ولی متاسفانه تعداد آنها به تناسب بازی های دیگر بسیار اندک است.
9ra4-2812
کلام آخر…..
در دنیای پیشرفته ی امروز باید از همه ی امکانات استفاده کرد. برای کودکان و نوجوانان امروزی باید برنامه ریزی انجام شود که در فضایی ترکیبی از بازی های سنتی و دسته جمعی با بازیهای نوین(رایانه ای) سرگرم شوند. ایجاد بنیاد یا موسسه ای که بتواند در عین احیاء و فعال کردن بازیهای سنتی و دسته جمعی در میدان بازی های رایانه ای هم صاحب تاثیر باشد. می تواند بخش وسیعی از مجموعه ی مشکلات را به فرصت تبدیل کند.به نظر می رسد که در دنیای سرگرمی های رایانه ای فعلاً ، کسانی که صرفاً صاحب سرمایه هستند به طور انحصاری پی گیر سود خویش می باشند. ولی می توان از پتانسیل های بازی های رایانه ای زیر نظر کارشناسان و متخصصان در راستای افزایش توانمندی های کودکان و نوجوانان بهره برداری کرد.بی شک مهمترین نهادی که می توان قدرتمندانه در بحث کنترل و ترکیب ماهیت سرگرمی های کودکان و نوجوانان نقش ایفاء کند خانواده است. خانواده ها می توانند ، با همراهی و نظارت فعال بر سرگرمی های کودکان و نوجوانان اعم از سنتی و رایانه ای، سدّ محکمی در برابر آسیب های منجر به ناهنجاری های اجتماعی ایجاد کنند.
11
یادش بخیر…… بازی های دسته جمعی ، بویژه زمانی که بزرگترها هم با کودکان و نوجوانان همراه شوند……
مجید اعلمی20/5/1393

 

برای دانلود مقاله اینجا کلیک کنید

نظرات
آخرین اخبار
تبلیغات





همراهان